اقامت ترکیه از طریق ازدواج

تاریخ ارسال : 1400/01/07

یکی از آسان ترین و سریع ترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه، اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج است.

برای اقامت ترکیه از طریق ازدواج در صورتی که یکی از طرفین و یا هر دو آن ها ایرانی باشند، در گام نخست باید نسبت به دریافت برگه تجرد از کنسولگری ایران کشور ترکیه اقدام نمایند و سپس باید برگه دریفات شده را برای دریافت تاییدیه به وزارت امور خارجه ارائه دهند. دختران ایرانی برای اخذ اقامت ترکیه به گواهی فوت و یا اجازه نامه پدر نیاز دارند و برای ازدواج با یک شهروند ترکی باید این برگه را به کنسولگری ایران ارئه دهند.

چگونگی اخذ اقامت از طریق ازدواج:

یکی از راه های اخد اقامت دائم درکشور ترکیه ورود از طریق ازدواج است. هنگامی که شما با شخصی که ترک زبان است ازدواج می کنید شما می توانید بعد از سپری کردن ۳ سال از ۵ سال به صورت متوالی اقامت دائم را از آن کشور درخواست کنید. لازم به ذکر است در مدت این ۳ سال مسئولان مربوطه تحقیقات لازم را به عمل می آورند که ازدواج شخص واقعی باشد که در صورت صوری بودن ازدواج اقامت دائم به شخص تعلق نمی گیرید.

حال اگر شخص از طریق ازدواج با شخصی که دارای پاسپورت است و ملیت ترکیه ای را دارا می باشد و در اصل شهروند ترکیه است خواستار اقامت ترکیه است بایستی به چند نکته توجه داشته باشد:

۱- ازدواج نباید به صورت صوری باشد باید قطعا واقعی باشد یا حتی المقدور مدارکی جهت اثبات واقعی بودن ازدواج باید ارائه شود.

۲- شخصی که با او قصد ازدواج را دارید نباید در کشورترکیه پناهنده باشد و باید دارای ملیت ترک باشد.

۳- پروسه کسب اقامت در ترکیه از طریق ازدواج حدود ۳ تا ۵ سال طول می کشد. لازم به ذکر است که شخص در این پروسه زمانی نمی تواند در کشورترکیه اقامت داشته باشد و فقط می تواند از طریق توریستی وارد کشور ترکیه شود. ضمنا مدت اقامت شخص به روش توریستی نمیتواند بیش از ۸۹ روز باشد.

۴-شخص متقاضی ازدواج باید از کنسول گریی کشور خود در ترکیه برگه مبنی بر مجرد بودن خود را دریافت نماید.

۵-دختران و پسران در ترکیه باید سن ۱۸ سال را تمام کرده باشند تا اجازه داشته باشند بدون رضایت پدر و مادر ازدواج کنند.

۶-شخصی که با یک شهروندکشور ترکیه ازدواج می کند باید ازدواج به صورت کاملا رسمی باشد و همچنین به ثبت برسد تا بتواند اقامت دائم ترکیه را دریافت نماید.

۷-اگر شخص مورد نظر برای ازدواج در کشور ترکیه دختر باشد و قبلا نیز ازدواج کرده باشد باید از زمان طلاق ۳۰۰ روز گذشته باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با مشاوران حقوقی موسسه حقوقی ملک پورتماس بفرمایید.

نکات مهم قانونی به منظور ازدواج در ترکیه:

۱-بیشتر مردم ترکیه علاوه بر رعایت تشریفات رسمی ازدواج که در شهرداری ها این کشور انجام می پذیرد ،به ازدواج دینی نیز پایبند می باشند و بعد از رسمی شدن ازدواج نزد فردی مذهبی (امام جماعت و جمعه) رفته و تشریفات خواندن صیغه ومهریه را نزد این شخص مذهبی انجام می دهند که در اصل به آن امام نکاحی گفته می شود.

۲-در مذهب حنفی، بر خلاف مذهب شیعه، حضور دو نفر شاهد برای انجام تشریفات عقد الزامی است .این در حالی است که در مورد امر طلاق عکس ای قضیه است.

۳-در ترکیه، مثل ایران، درخواست ازدواج و خواستگاری معمولا از طرف خانواده مرد صورت می گیرد. خانواده مرد همراه با گل و بعضا شیرینی به خانه دختر می روند و مراسم خواستگاری انجام می گیرد.

۴٫زنان ترکیه احترام ویژه ای به شوهران خود نشان می دهند و در واقع مرد سالاری در آن کشور حاکم است.با وجود ظاهر غربی کثیری از زنان ، رسوم شرقی و اسلامی در میان خانواده های آنان مشهود است.به طوریکه علی رغم عدم توجه قانون مدنی ترکیه به مسئله نفقه ،عملا بسیار از زنان کار بیرون ا زخانه ندارند و هزینه زندگی آنها از طریق شوهرانشان تامین می شود.

۵-.با توجه به احکام دینی به هنگام نکاح شرعی مسئله مهریه نیز مشخص می شود.نکته مهم این است که میزان مهریه در بین خانواده های ترکیه به مراتب کمتر از ایران است.ضمن اینکه به لحاظ حقوقی لزومی به تعیین مهر وجود ندارد.درواقع زندگی حقوقی خانواده های ترک با حیات دینی شان متفاوت است.

۶-تهیه جهیزیه در ترکیه نیز رسمی معمول است اما بر خلاف ایران بار آن بیشتر به دو ش خانوده مرد است و زن و خانواده زن تنها در خرید وسایل خواب و پرده ونظیر این ها دخالت دارند و تهیه وسایل اصلی به دوش شوهر یا خانواده اوست.

۷-همانطور که سن ازدواج در ایران به تدریج رو به افزایش است در ترکیه نیز این مسئله در حال وقوع است .چرا که تکالیف مادی شوهر بیشتر و تهیه نیاز اولیه زندگی در بدو تشکیل خانواده امری دشواری است.

شرایط و مدارک ازدواج خارجیان در ترکیه

ازدواج یک ترک با یک خارجی و یا دو نفر خارجی که از یک کشور نیستند.توسط ماموران ازدواج در ترکیه می تواند صورت پذیرد که این دوشخص را به عقد همدیگر درمی آورند.چنانکه این دو خارجی هم وطن باشند یا توسط مامور ترکیه و یا توسط کنسولگری کشور مربوطه عقدازدواج صورت می گیرد.برای انجام عقد توسط مامور ازدواج ترکیه باید مراحل اولیه طی شود .مدارک لازم را به اداره مربوطه داده ونوبت گرفته شود. و در روز نوبت در مکان از قبل تعین شده حاضر شوند تامراحل عقد توسط مامور مربوطه صورت گیرد .

یاردیمت

منبع بسیار مفید برای مطلع شدن از اخبار ترکیه

اقامت ترکیه

نویسنده

10

مقاله

1400/01/07

تاریخ ایجاد