تحصیل در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/01/07

دلایل زیادی برای تحصییل در ترکیه وجود دارد. ترکیه با دارا بودن ویژگی های طبیعی

حمل و نقل و موقعیت خاص جغرافیایی خود و نیز سیستم آموزشی بین المللی خود مرکز توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان ایرانی است.

کشور ترکیه دارای تاریخی کهن است که در نقطه اتصال غرب و شرق پایه گذاری شده است و از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است. کشور ترکیه که از سه طرف با دریا احاطه شده است، با داشتن گذرگاه های همچون چناق قلعه و تنگه بوسفور و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است و موقعیت مهمی برایش فراهم ساخته .

دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند که سطح آموزشی ارائه شده بالاتر از استاندارد است و دارای آموزش با کیفیت، اساتید موفق و سیستم آموزشی یکپارچه جهانی است. با توجه به این مزایا، دانشجویان به راحتی می توانند از پله های ترقی بالا رفته و برای زندگی و حرفه خود آماده شوند.

یکی از مهم ترین دلایل پیشنهاد ترکیه برای تحصیل و اقامت ترکیه هزینه های پایین این کشور در مقایسه با بسیاری دیگر از کشور هاست. نرخ بالای ارز و دشواری پرداخت آن برای بسیاری از خانواده ها سبب می شود که جمع کثیری از متقاضیان از گزینه های تحصیل در خارج از کشور منصرف  شوند. اما مجموعه نیلگام با ارائه خدمات ویژه خود برای تحصیل در ترکیه این  مشکل را نیز برطرف کرده است.

شایان ذکر است که خوابگاه‌های کشور ترکیه خصوصا در آنکارا هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای دارند و یک وعده غذای رایگان را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که این مورد به تنهایی می‌تواند هزینه‌های ماهانه زندگی دانشجویی را به حداقل برساند.

دریافت بورسیه از دانشگاه‌های ترکیه

سخن از بورس و دریافت کمک‌هزینه تحصیلی یکی از داغ‌ترین موضوعات بحث در مورد تحصیل در خارج از کشور است. با افزایش دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در شهرهای ترکیه که آغوش گرم خود را سوی دانشجویان خارجی نیز گشوده‌اند، موضوع بورسیه شدن در دانشگاه‌های این کشور جذاب‌تر هم می‌شود. به دلیل رشد قابل‌توجه ترکیه در زمینه‌های علمی و افزایش موسسات آموزشی، این کشور دانشجویان بسیاری را برای ادامه تحصیل به‌سوی شهرهای بزرگ خود همچون استانبول، ازمیر و آنکارا فرا خوانده است. البته ناگفته نماند که شرایط تحصیلی به نسبت آسان و دردسترس نیز مزید بر اعتبار بین‌المللی این دانشگاه شده و جایگاهِ ثابت آن‌ها را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان، برای متقاضیان جذاب‌تر کرده است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌ها و اقامت ترکیه

برای بورسیه شدن در دانشگاه‌های ترکیه و بهره‌بردن از مزایای رایگان بورس تحصیلی، شرایطی در پیش‌روی دانشجویان وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

سن: متقاضی دریافت بورس از دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس نباید بیش از 21 سال داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز سن متقاضی نباید از 30 بیشتر باشد. باید توجه داشت که متقاضی بورس در این مقطع باید دوره کارشناسی را به اتمام رسانده باشد و اصل مدرک کارشناسی را ارائه دهد. دریافت بورس برای متقاضی مقطع دکتری نیز برای افراد زیر 35 سال ممکن است. دریافت بورس برای این مقطع نیز ملزم به ارائه مدرک کارشناسی ارشد است.

معدل: یکی دیگر از معیارهای دریافت بورس از دانشگاه‌های ترکیه، شرط معدل است. متقاضی دریافت بورس برای مقطع لیسانس باید مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم با معدلی بالاتر از 14 را ارائه دهد. در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری  معدل مدرک ادائه شده باید بالاتر از 15 باشد. البته ممکن است این شرط به نسبت دانشگاه و رشته متغیر باشد؛ برای مثال برای دریافت بورسیه رشته پزشکی باید معدل بالاتر از 18 ارائه داد.

دانش زبان ترکی استانبولی: به‌عنوان زبان اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه، ارائه مدرک زبان ترکی ضروری است. با این وجود، در بیشتر دانشگاه‌های بین‌المللی مستقر در ترکیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر در دانشگاهی که پذیرش آن را دریافت کرده‌اید، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه دهید.

تحصیل در ترکیه با دریافت بورس از دانشگاه‌های این کشور نه تنها محدودیتی برای دانشجو در انتخاب رشته ایجاد نمی‌کند، بلکه برای رشته‌های دانشگاهیِ گران‌قیمت نیز اعمال می‌شود؛ برای مثال تحصیل در رشته‌های مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)  و مهندسی پزشکی به ترتیب با بورس 1000 دلار امریکا و 2000 دلار امکان پذیر است. برای استفاده از این فرصت‌های وسوسه‌انگیز با کارشناسان نیلگام تماس بگیرید تا با اخذ پذیرش قطعی حتی بدون کنکور و با بورس ۵۰، ۶۰ و ۷۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید.

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌ها و اقامت ترکیه

برای دانشجویان این کشور آزمونی به نام SAT General یا تست Scholastic Assessment Test در نظر گرفته شده است که آزمون استانداردی جهت ورود به کالج و برخی از دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی Undergraduate است. این آزمون شامل ریاضی، نگارش و درک مطلب است. زمان آن 45 دقیقه و هزینه شرکت در آن 50 دلار است. حداکثر نمره این آزمون 800 که میانگین نمره برای ریاضی 513، برای نگارش 487 و برای درک مطلب 497 است.

آزمون SAT Subject نوع دیگری از این آزمون است که در 5 رشته ریاضیات، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست‌شناسی، زبان‌های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون هر ساله و در ماه‌های اکتبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن ارائه می‌شوند.

 

یاردیمت

منبع بسیار مفید برای مطلع شدن از اخبار ترکیه

اقامت ترکیه

نویسنده

10

مقاله

1400/01/07

تاریخ ایجاد