انواع اجاره ها در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/01/07

افراد زیادی به استانبول به چند دلیلی تصمیم می گیرند در استانبول خانه اجاره کنند

آنها ممکن است قصد اقامت ترکیه را داشته باشند و یا برای کار و تحصیل به ترکیه سفر کرده باشند. تقاضای زیادی برای اجاره خانه از آپارتمان های کوچک تا ویلا های بزرگ در مناطق مختلف استانبول وجود دارد.

اجاره بلند مدت

برخی از مالکان، ملک خود را به صورت طولانی مدت و تقریبا مشابه با شرایط کشورهای غربی اجاره می دهند. خیلی مهم است که برای عقد یک قرارداد مطمئن، یک وکیل استخدام کنید تا حتما هر دو طرف قرارداد رضایت داشته باشند و از شرایط کاملا مطلع شوند.

مقدار مبلغ پرداختی شما، بسته به محلی که انتخاب می کنید متفاوت است. معمولا مستاجر یک ماه ودیعه را به صورت پیشاپیش به منظور جبران خسارت ها و مواردی دیگر پرداخت کند؛ این مبلغ باید شش ماه جلوتر پرداخت شود. این کار باعث می شود تا صاحبخانه برای دریافت پول به مشکلی بر نخورد. طبق قانونی اگر مبلغ اجاره بیشتر از ماهی ۵۰۰ لیر در ماه باشد، پرداخت باید از طریق انتقال بانکی صورت بگیرد. این فرایند باید دقیق طی شود، به همین دلیل توصیه می شود که حتما به یک وکیل یا مشاور حقوقی به منظور کسب اطلاعات به روز و دقیق در این زمینه، مراجعه کنید. در حالی بسیاری از افراد در ترکیه معملات املاکی شان را با قرارداد به انجام نمی رسانند اما بهتر است که برای انجام این کارها، به خصوص در شرایطی که از طرف معامله شناخت چندانی ندارید، حتما قرارداد ببندید.

اجاره کوتاه مدت

در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ دولت ترکیه قانون اعلامیه هویت را اصلاح کرد. پس از این اصلاحیه هر کسی که ملک خود را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات اجاره می دهد، باید در سیستم GIYKIMBIL اطلاعات ملک و مستاجر را ثبت کند.

برای این کار، مالکان باید به پاسگاه های محلی جهت دریافت رمز عبور برای ورود به نرم افزار مراجعه کنند. شخصی که رمز عبور را دریافت می کند، همان شخصی است که مسئولیت قانونی ثبت نام را بر عهده دارد.

وقتی ملکی را به صورت کوتاه مدت اجاره می کنید، چه برای یک شب یا دو هفته، باید مشخصاتتان در سیستم وارد شود، در غیر این صورت مالک به ازای هر شب ۷۰۰ لیر جریمه می شود. پاسگاه های محلی حق نظارت و بررسی اسامی ثبت شده در سیستم را خواهند داشت. اگر شما یک فرد خارجی هستید که مجوز کار یا (همان kimlik) دارید، بهتر است بلافاصله ثبت نام کنید. اگر مجوز کار ندارید، پس بهتر است با کمک یک حسابدار معتبر و با هزینه ای کم یک شرکت ثبت کنید.

بسیار مهم است که شما حتما منطقه ای را که با شرایط و اوضاع شما مطابقت بیشتری دارد، انتخاب کنید. در هر جایی از ترکیه مکان های متفاوتی با پیشینه ها و ویژگی های مختلفی وجود دارد.

خرید ملک در ترکیه به وسیله ی آژانس های املاک

اگر به دنبال اجاره  از طریق آژانس های املاک هستید باید بدانید که آژانس های املاک به ترکیه فقط به معدودی از ملک ها و آن هم در محدوده خودشان دسترسی دارند. این بدان معنی می باشد که ملک هایی که آژانس های املاک برای اجاره در اختیار دارند و می توانند به شما معرفی نمایند فقط در محدوده خودشان میسر می باشند. مثلا در صورتی که شما قصد اجاره آپارتمان در بیلیک دوزو استانبول را داشته باشید باید به آژانس های املاک این منطقه مراجعه کنید.

خود این امر نیز ایجاب می نماید که شما با تعداد زیادی از آژانس های املاک در ترکیه در تماس باشید. در بسیاری از موارد حتی سایت های آژانس های املاک در ترکیه نیز به روز نشده اند. و دسترسی به فایل های جدید برای آن ها میسر نمی باشد.

اگر نگاهی به برخی از این ملاک ها بیاندازید می بینید که در بسیاری از موارد آنها ملک هایی را با قیمت پایین و مناسب در تبلیغات خود قرار می دهند و بعد از تماس با آنها می شنوید که این قیمت ها موجود نمی باشد و قیمت های تبلیغاتی آژانس های املاک هستند. تجربه اجاره خانه در استانبول نشان داده است که این روش بسیار وقت گیر می باشد.

همچنین لازم است که در جریان باشید بر اساس قوانین کشور ترکیه هزینه آژانس های املاک جهت اجاره خانه در ترکیه را صاحب خانه پرداخت می کند و نه اجاره کننده. بعد از یافتن ملک مورد نظر شما می بایستی هزینه اجاره را قبل از عزیمت خود به صورت لیر واریز نمایید.

این در حالی است که بسیاری از متقاضیان اجاره دارای کارت های اعتباری بین المللی جهت واریز وجه نمی باشند و اگر هم قصد داشته باشند از طریق صرافی ها مبلغ را واریز نمایند می بایستی کارمزد بالایی را پرداخت نمایند. به شما پیشنهاد می کنیم در ابتدای بدو ورود نسبت به افتتاح حساب در ترکیه در بانک زراعت و یا ایش بانک اقدام نمایید.

 

اقامت توریستی ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/01/07

منظور از اقامت ترکیه چیست؟

این اقامت برای افراد صادر می شود که قصد دارند بیش از 90 روز در ترکیه بمانند و از مزایای اقامت در این کشور نیز در این مدت بهره مند شوند. از آنجایی که این روش معمولا به منظور مقاصد توریستی انتخاب می شود، لذا به این نوع اقامت، اقامت توریستی گفته می شود.

حال آن دسته از شهروندان خارجی که قصدر دارند بیش از 90 روز ویزای توریستی الکترونیکی خود در ترکیه اقامت داشته باشند،  باید برای دریافت یک دفترچه کوچک آبی رنگ از اداره مهاجرت این کشور اقدام کنند و از این طریق دیگر نیازی به خروج از کشور و دریافت مجدد ویزا و مهر پاسپورت نخواهند داشت.

 اما این قانون برای شهروندان ایرانی صدق نکرده و به دلیل اینکه ویزای توریستی صادر نمی‌شود، خروج از کشور پیش از اتمام مهلت ۹۰ روزه اقامت توریستی برای ایرانیان الزامی است. در صورتی که مسافر ایرانی از این قانون پیروی نکرده و بیشتر از حد مجاز در این کشور اقامت داشته باشد، ملزم به پرداخت جریمه نقدی و پاسخگویی به آفیسر مرزی فرودگاه برای تخطی از قانون خواهد بود.

اقامت ترکیه و هزینه های زندگی در ترکیه

مهمترین فاکتورهای محاسبه هزینه زندگی در هر کشوری شامل مسکن، خورد و خوراک و رفت و آمد می باشد که در ادامه به طور مختصر به آن ها خواهیم پرداخت. میانگین هزینه زندگی در پایتخت ترکیه برای هر نفر ماهیانه ۱۵% کمتر از ایران است. به عنوان مثال میانگین هزینه اجاره مسکن در پایتخت ترکیه نسبت به پایتخت ایران 56% کمتر است. در حالی که میانگین هزینه خورد و خوراک در پایتخت این کشور حدود 8% کمتر از تهران است. در حالی که هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی در آنکارا به دلیل گرانی بنزین نسبت به ایران بسیار گران تر می باشد، هزینه رفت و آمد با مترو و اتوبوس و متروباس هم سطح تهران می باشد. به طور کلی میانگین هزینه زندگی برای هر نفر در آنکارا پایتخت ترکیه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار می باشد که این مبلغ شامل هزینه مسکن، خورد و خوراک و رفت و آمد معمول می باشد.

ویزای توریستی ترکیه و نکات مهم

نکته مهمی که در خصوص ویزای توریستی ترکیه قابل ذکر است، این می باشد که اگر چه برای ایرانیان برداشته شده است اما زمانی که افراد به این کشور برای مدت 90 روز سفر می کنند حتما باید اعتبار پاسپورت آن ها بیشتر از 6 ماه باشد و در صورتی که اعتبار آن کمتر از 6 ماه است حتما قبل از خروج از ایران باید آن را تمدید کنند. نکته مهم دیگر این است که افرادی که قصد دارند بین 90 تا 180 روز در این کشور بمانند، قبل از خروج از ایران می بایست در کنسولگری و سفارت ترکیه در ایران این درخواست را ارائه دهند و موافقت این دولت را کسب نمایند

 

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

تاریخ ارسال : 1400/01/07

یکی از آسان ترین و سریع ترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه، اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج است.

برای اقامت ترکیه از طریق ازدواج در صورتی که یکی از طرفین و یا هر دو آن ها ایرانی باشند، در گام نخست باید نسبت به دریافت برگه تجرد از کنسولگری ایران کشور ترکیه اقدام نمایند و سپس باید برگه دریفات شده را برای دریافت تاییدیه به وزارت امور خارجه ارائه دهند. دختران ایرانی برای اخذ اقامت ترکیه به گواهی فوت و یا اجازه نامه پدر نیاز دارند و برای ازدواج با یک شهروند ترکی باید این برگه را به کنسولگری ایران ارئه دهند.

چگونگی اخذ اقامت از طریق ازدواج:

یکی از راه های اخد اقامت دائم درکشور ترکیه ورود از طریق ازدواج است. هنگامی که شما با شخصی که ترک زبان است ازدواج می کنید شما می توانید بعد از سپری کردن ۳ سال از ۵ سال به صورت متوالی اقامت دائم را از آن کشور درخواست کنید. لازم به ذکر است در مدت این ۳ سال مسئولان مربوطه تحقیقات لازم را به عمل می آورند که ازدواج شخص واقعی باشد که در صورت صوری بودن ازدواج اقامت دائم به شخص تعلق نمی گیرید.

حال اگر شخص از طریق ازدواج با شخصی که دارای پاسپورت است و ملیت ترکیه ای را دارا می باشد و در اصل شهروند ترکیه است خواستار اقامت ترکیه است بایستی به چند نکته توجه داشته باشد:

۱- ازدواج نباید به صورت صوری باشد باید قطعا واقعی باشد یا حتی المقدور مدارکی جهت اثبات واقعی بودن ازدواج باید ارائه شود.

۲- شخصی که با او قصد ازدواج را دارید نباید در کشورترکیه پناهنده باشد و باید دارای ملیت ترک باشد.

۳- پروسه کسب اقامت در ترکیه از طریق ازدواج حدود ۳ تا ۵ سال طول می کشد. لازم به ذکر است که شخص در این پروسه زمانی نمی تواند در کشورترکیه اقامت داشته باشد و فقط می تواند از طریق توریستی وارد کشور ترکیه شود. ضمنا مدت اقامت شخص به روش توریستی نمیتواند بیش از ۸۹ روز باشد.

۴-شخص متقاضی ازدواج باید از کنسول گریی کشور خود در ترکیه برگه مبنی بر مجرد بودن خود را دریافت نماید.

۵-دختران و پسران در ترکیه باید سن ۱۸ سال را تمام کرده باشند تا اجازه داشته باشند بدون رضایت پدر و مادر ازدواج کنند.

۶-شخصی که با یک شهروندکشور ترکیه ازدواج می کند باید ازدواج به صورت کاملا رسمی باشد و همچنین به ثبت برسد تا بتواند اقامت دائم ترکیه را دریافت نماید.

۷-اگر شخص مورد نظر برای ازدواج در کشور ترکیه دختر باشد و قبلا نیز ازدواج کرده باشد باید از زمان طلاق ۳۰۰ روز گذشته باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با مشاوران حقوقی موسسه حقوقی ملک پورتماس بفرمایید.

نکات مهم قانونی به منظور ازدواج در ترکیه:

۱-بیشتر مردم ترکیه علاوه بر رعایت تشریفات رسمی ازدواج که در شهرداری ها این کشور انجام می پذیرد ،به ازدواج دینی نیز پایبند می باشند و بعد از رسمی شدن ازدواج نزد فردی مذهبی (امام جماعت و جمعه) رفته و تشریفات خواندن صیغه ومهریه را نزد این شخص مذهبی انجام می دهند که در اصل به آن امام نکاحی گفته می شود.

۲-در مذهب حنفی، بر خلاف مذهب شیعه، حضور دو نفر شاهد برای انجام تشریفات عقد الزامی است .این در حالی است که در مورد امر طلاق عکس ای قضیه است.

۳-در ترکیه، مثل ایران، درخواست ازدواج و خواستگاری معمولا از طرف خانواده مرد صورت می گیرد. خانواده مرد همراه با گل و بعضا شیرینی به خانه دختر می روند و مراسم خواستگاری انجام می گیرد.

۴٫زنان ترکیه احترام ویژه ای به شوهران خود نشان می دهند و در واقع مرد سالاری در آن کشور حاکم است.با وجود ظاهر غربی کثیری از زنان ، رسوم شرقی و اسلامی در میان خانواده های آنان مشهود است.به طوریکه علی رغم عدم توجه قانون مدنی ترکیه به مسئله نفقه ،عملا بسیار از زنان کار بیرون ا زخانه ندارند و هزینه زندگی آنها از طریق شوهرانشان تامین می شود.

۵-.با توجه به احکام دینی به هنگام نکاح شرعی مسئله مهریه نیز مشخص می شود.نکته مهم این است که میزان مهریه در بین خانواده های ترکیه به مراتب کمتر از ایران است.ضمن اینکه به لحاظ حقوقی لزومی به تعیین مهر وجود ندارد.درواقع زندگی حقوقی خانواده های ترک با حیات دینی شان متفاوت است.

۶-تهیه جهیزیه در ترکیه نیز رسمی معمول است اما بر خلاف ایران بار آن بیشتر به دو ش خانوده مرد است و زن و خانواده زن تنها در خرید وسایل خواب و پرده ونظیر این ها دخالت دارند و تهیه وسایل اصلی به دوش شوهر یا خانواده اوست.

۷-همانطور که سن ازدواج در ایران به تدریج رو به افزایش است در ترکیه نیز این مسئله در حال وقوع است .چرا که تکالیف مادی شوهر بیشتر و تهیه نیاز اولیه زندگی در بدو تشکیل خانواده امری دشواری است.

شرایط و مدارک ازدواج خارجیان در ترکیه

ازدواج یک ترک با یک خارجی و یا دو نفر خارجی که از یک کشور نیستند.توسط ماموران ازدواج در ترکیه می تواند صورت پذیرد که این دوشخص را به عقد همدیگر درمی آورند.چنانکه این دو خارجی هم وطن باشند یا توسط مامور ترکیه و یا توسط کنسولگری کشور مربوطه عقدازدواج صورت می گیرد.برای انجام عقد توسط مامور ازدواج ترکیه باید مراحل اولیه طی شود .مدارک لازم را به اداره مربوطه داده ونوبت گرفته شود. و در روز نوبت در مکان از قبل تعین شده حاضر شوند تامراحل عقد توسط مامور مربوطه صورت گیرد .

اجاره خانه در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/01/07

افراد زیادی به استانبول به چند دلیلی تصمیم می گیرند در استانبول خانه اجاره کنند

آنها ممکن است قصد اقامت ترکیه را داشته باشند و یا برای کار و تحصیل به ترکیه سفر کرده باشند. تقاضای زیادی برای اجاره خانه از آپارتمان های کوچک تا ویلا های بزرگ در مناطق مختلف استانبول وجود دارد.

اجاره ملک در استانبول

می گویند ترکیه یکی از ارازان ترین کشور های دنیا با اجاره آپارتمان است. هر چند استانبول جززو گران ترین شهر های ترکیه محسوب می شود اما باز هم اگر بخواهید با بقیه کلان شهر های دینا مخصوصا همسایه اش اروپا مقایسه اش کنید. شهر ارزان‌تری است. حتا شهری مثل تهران در مقایسه با استانبول گاهی بازار ملک گران‌تری دارد. تازه‌واردها وقتی وارد استانبول می‌شوند به زودی متوجه خواهند شد که مهم ترین بخش هزینه‌ها و درآمدشان، صرف اجاره محل سکونت می‌شود. بنابراین باید قبل از آمدن به استانبول مناطقی را که با درآمدشان همخوانی دارد پیدا کنند و در خصوص آن اطلاعات کسب کنند.

چند مورد از قوانین کلی اجاره نشینی

۱٫ودیعه پرداختی معمولا به اندازه اجاره همان خانه به مدت دو ماه می باشد؛ این مبلغ باید در مراحل ابتدایی پرداخت شود.

۲٫یکی از ملزومات اجاره خانه در این کشور، داشتن پاسپورت معتبر است. البته ارائه برگه درخواست اجازه اقامت ترکیه هم مورد قبول می باشد.

۳٫حتما باید در پرداخت اجاره، به موقع اقدام کنید. در ترکیه اجاره خانه هر ماه، اول همان ماه پرداخت می شود. هنگام پرداخت اجاره، دریافت رسید الزامی است.

۴٫هنگام تنظیم قرارداد، حکم تخلیه مستاجر هم گرفته می شود.

۵٫قانونا در زمان افزایش مبلغ اجاره، حدود ۱۰ درصد همان مبلغ به آن افزوده می شود.

۶٫زمانی که صاحب خانه و یا مستاجر، تصمیم به تخلیه زودتر می گیرند، باید حداقل از دو ماه قبل، به طرف دیگر قرارداد این موضوع را اعلام کنند.

۷٫اگر مستاجر بدون رضایت صاحبخانه به تخلیه ملک اقدام کند، مبلغ پرداخت شده اش بازگردانده نمی شود

۸٫پرداخت قبض های منزل بر عهده خود مستاجر بوده و صاحبخانه در قبال پرداخت قبوض و شارژ ساختمان هیچ مسئولیتی نخواهد داشت

۹٫در زمان اجاره، حتما هر دو طرف قرارداد باید بالای سن قانونی (۱۸ سال) باشند.

۱۰٫اگر خرابی ای در قبل از زمان اجاره وجود داشت، وظیفه مالک است تا آن را برطرف کند، اما اگر در زمان سکونت مستاجر به ملک خسارتی وارد شود، این مسئولیت مستاجر است تا آن را تعمیر کند.

۱۱٫در زمان تحویل ملک به صاحبخانه، مستاجر باید همانطور که خانه را تحویل گرفته آن را تحویل دهد.

۱۲٫در صورتی که مالک خواستار تخلیه ملکش باشد، باید برای این درخواست دلیل موجهی داشته باشد. در صورت شکایت همسایگان از مستاجر، مالک مجاز به تخلیه ملک خود می شود.

مدلینگ در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/01/07

امروزه مدل های ایرانی بسیاری تصمیم به فعالیت مدلینگ در ترکیه دارند و جهت شروع فعالیت مدلینگ در ترکیه به دنبال راهکار هستند

از تماس با افراد و آژانس های مختلف گرفته تا سفر و اقامت ترکیه  و حتی خرید ملک در ترکیه.

در سراسر جهان مدلینگ به این شکل است که طراحان و تولیدکنندگان و بسیاری از گروه های دیگر به طور پیوسته با یکدیگر همکاری می نمایند تا شرایطی فراهم نمایند تا محصولی را توسط مدل ها به عرصه نمایش بگذارند. صنعت مدلینگ، حرفه ای کاملا پیچیده و دشوار می باشد که افراد مختلف به خصوص جوانان برای ورود به این حرفه باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند از جمله این ویژگی ها می توان به خلاقیت و نوآوری، پشتکار و اراده قوی، داشتن علم مادلینگ، اعتماد به نفس و شرایط ظاهری ایده آل، انعطاف پذیری و آمادگی تغییر در سبک زندگی، علاقه مند به مباحث آموزشی و یادگیری اصول مدلینگ، بهره مندی از قد و وزن مناسب، تناسب اندام و ... اشاره کرد.

درست است که این ویژگی ها لازمه ورود به دنیای مدلینگ می باشند ولی نکته مهم اینجاست که هر کسی این ویژگی ها را داشته باشد آیا می تواند تبدیل به یک مدل شود یا خیر، واقعیت این است که فردی که دارای این ویژگی هاست بخشی از مسیر را طی کرده است و بخش اصلی مسیر مربوط به آژانس های مدلینگ می باشد. آژانس مدلینگ یک بخش جدایی ناپذیر از بحث مدلینگ و مدل شدن می باشد زیرا این آژانس های مدلینگ هستند که استعداد ها و توانایی های جوانان در زمینه مدلینگ را کشف می کنند و به آن ها جهت می دهند و زمینه تبدیل شدن افراد به مدل را فراهم می کنند.

مانکن شدن و یا مدل شدن در ترکیه مانند سایر کشورها به دو شاخه تقسیم می شود:

Shirt model ، که برای مدل لباس گفته می شود.

Photo model ، برای مدل عکس گفته می شود.

مدلینگ در ترکیه

افرادی که از نظر فیزیکی و چهره برای حرفه مدلینگ مناسب هستند معمولا در شاخه مدل لباس فعالیت می کنند. اما افرادی که از نظر فیزیکی شرایط مناسبی ندارند اما چهره خوبی دارند، می توانند در شاخه مدل عکس فعالیت داشته باشند.

بعد از اینکه تصمیم به مدل شدن گرفتید، اولین و مهمترین کاری که باید بکنید تحصیل در یک موسسه آموزش مدلینگ است. بیشتر آموزش هایی که برای این کار لازم است در این موسسه ها به مدلها یاد داده می شود، مثلا نحوه راه رفتن، بدن خود را به شکل متناسب نگه داشتن، نحوه نگاه کردن هنگام راه رفتن روی صحنه و … .

آژانس های مد بسیاری در ترکیه وجود دارد که به شما در این زمینه کمک می کند، همچنین آموزش در یک موسسه حرفه ای مدلینگ به شما کمک می کند که نسبت به رقیبانتان موفق تر باشید و به شما کمک‌ می کند که با دنیای مد و مدلینگ در ترکیه بیشتر آشنا شوید.

برای مدل شدن شما باید همیشه ظاهری آراسته و سرحال داشته باشید. برای اینکه بدن خود را در حد متناسب نگه دارید هر روز ورزش بکنید، غذاهای ارگانیک بخورید. مواظب پوست، مو و اندامتان باشید. باید صبر و شکیبایی در این زمینه داشته باشید و ظرفیت انتقاد پذیری داشته باشید.

اگر چه وارد شدن در دنیای پر زرق و برق مدلینگ می تواند هیجان انگیز باشد، اما اظطراب ها و نگرانی های خاص خود را نیز دارد. در ترکیه تولید لباس و پوشاک نسبت به کشورهای همسایه بیشتر است و این باعث می شود که برای تبلیغ و نمایش این تولیدات به مدل بیشتری نیاز داشته باشند.

شرایط ظاهری برای مدل شدن

برای آقایان

حداقل قد مردها برای مانکن شدن باید ۱۸۰ باشد.

وزن مردها باید متناسب با قد آنها باشد، ۶۴ تا ۷۵، دور سینه ۳۸ تا ۴۲.

اگر پاهای دراز دارند باید در حد متناسب با وزن و قدشان باشد.

عرض شانه ها وسینه ها در حد متناسب باشد.

برای خانم ها

قد خانم ها برای مانکن شدن در ترکیه باید حداقل ۱۷۰ باشد، قد بالاتنه ۸۶، دور کمر ۶۱ و دور ران ۸۶.

وزن متناسب با بدن، میانگین ۵۰ کیلو .

سایز سینه ها کوچک.

 


صفحه 2 از 2

یاردیمت

منبع بسیار مفید برای مطلع شدن از اخبار ترکیه

اقامت ترکیه

نویسنده

10

مقاله

1400/01/07

تاریخ ایجاد